Tu vozes música

Dissabte al matí vaig assistir amb un grup d’amics als assajos dels diversos grups que formen part del Projecte Vozes. Molta gent ha sentit a parlar del Projecte Abreu i de l’Orquestra Simón Bolivar dirigida actualment per Gustavo Dudamel, però el que ja no tinc tan clar és de quants coneixen la tasca que Pablo González, juntament amb un grup de mestres de música i voluntaris, estan realitzant a Barcelona i darrerament també a Madrid, seguint el mateix mètode.

Ells es defineixen com una escola de vida i realment ho és. Ja fa més de 10 anys que treballen a Barcelona, arribant a quasi 500 nens i joves dels districtes de Nou Barris, Sant Andreu i Besòs, utilitzant la música com a mitjà per a la millora social i intel·lectual de tots ells. En la presentació que fan  expliquen:

El caràcter innovador del projecte es basa en la metodologia de treball. Una metodologia inclusiva i integradora, on des d’un inici el nen interacciona amb la resta de companys. Els nens reben cedit un instrument del qual es fan responsables. I al llarg del projecte l’aniran canviant      d’acord amb les seves inquietuds (en la mesura del possible). El compromís amb l’instrument cedit esdevé un factor clau.

Vozes assaja durant els caps de setmana: divendres a la tarda, dissabte i diumenge. És evident que és el millor que els pot passar a aquests nens i joves: tenir una activitat els caps de setmana que comparteixen amb d’altres i de la que obtenen uns resultats creatius que de ben segur, no s’ho havien imaginat mai.

Actualment tenen 24 professors implicats, d’aquests  amb contracte 6 i 18 voluntaris; entre aquests, 2 professionals internacionals que venen cada 2 mesos a dirigir les càtedres de flauta travessera i trompeta i trompa.

Em va cridar molt l’atenció el nivell d’exigència i de compromís que es demanava a tothom. Fins i tot en el grup de petits, es comentava si un agafava l’instrument malament o amb desgana, si no estaven ben asseguts, si l’actitud era despenjada, etc. Un conjunt d’aspectes que recullen valors bàsics i fonamentals: il·lusió, motivació, companyonatge, treball col·lectiu, respecte d’uns cap els altres, etc. Fins i tot a l’acabar l’assaig, van anar a un aula per continuar perfeccionant una estona més. Si pensem que es tracta de criatures des de 3 anys a 7 o 8, ens adonem del nivell d’implicació de tots ells.

Assaig dels petits
Assaig dels petits

La valoració que feia un àvia d’una nena d’uns set anys al finalitzar, va ser prou clara. Ella remarcava la importància que tenia per aquests nens de barris on les activitats culturals no son gaire freqüents el poder accedir a un instrument i sobre tot, el fet d’haver pogut anar a tocar al Palau de la Música i que les famílies també haguessin anat. Era evident que l’autoestima havia pujat de grau.

Abans de l’assaig de l’orquestra de joves, quatre violoncel·listes ens van regalar un CD que havien enregistrat. Son els Bowns Quartet que han guanyant recentment un premi del Projecte Cabal Musical del Taller de músics. Es tracta d’un Projecte d’Innovació Social per la inclusió “…basado en el acompañamiento artístico de jóvenes músicos. Los y las participantes reciben formación, orientación y recursos profesionales para convertir sus inquietudes creativas en proyectos de emprendimiento e introducirse en el sector. Apoyamos el talento musical para contribuir a la transformación y dinamización de los barrios, y el empoderamiento de sus habitantes. Para ello el Taller de Músics pone a disposición sus recursos y experiencia en la formación musical y la industria cultural. Web del Taller de Músics.

És evident que tenen talent musical i a més, les seves cares d’entusiasme parlaven per ells.

Tot seguit va començar l’assaig. Vaig calcular que sobre l’escenari havien més de 40 joves.

IMG_3575
Els joves

 

El paper del conductor de l’orquestra sempre ha despertat el meu interès de forma particular. Veient al Pablo González entenies bastants coses. Sabia barrejar l’encoratjar-los, amb l’estímul i la correcció d’aspectes que no funcionaven prou bé. Quan els deia: “Yo no puedo dirigir si hay jóvenes desganados”. Sembla una tonteria però ell es posava al mateix nivell dels joves, era un més a l’orquestra en la que tots els papers son fonamentals.

Un cop finalitzat aquest, vam poder parlar tant amb ell com amb la Susana Serrano, Gerent de desenvolupament del projecte. És difícil resumir totes les coses que van anar sortint, el que no es pot negar és el nivell d’implicació i d’il·lusió que trameten.

Ens van explicar el Projecte a col·lectius amb diversitat funcional que està lligat directament al objectiu de canvi social i de treball amb col·lectius menys afavorits. Des de fa quasi 4 anys VOZES ofereix formació musical a través de dos centres amb alumnat amb diversitat funcional, Sant Joan de la Creu i Gavina. S’han format una orquestra de campanes i una coral i és  en aquest dos centres s’iniciarà un projecte basat en la formació orquestral, tot proporcionant als joves noves experiències formatives dins de l’àmbit musical.

Aquest projecte  s’anomena “Sensacions Sonores”:

– S’estructura en 3 fases: 1. Ampliació del treball de sensibilització fet fins ara amb nous instruments. 2. Introducció de nous instruments: tubs de percussió, xilòfons, violoncels i violins 3. Treball d’especialització amb instruments musicals simfònics.

– Els beneficiaris: Escola Gavina: 40 beneficiaris. Escola St. Joan de la Creu: 20 beneficiaris

– L’Activitat s’oferta a tots els nens i joves amb diversitat funcional interessats a participar-hi, independentment que formen part del centre educatiu on s’imparteix.

Objectius principals:

1. Ampliació de l’activitat de sensibilització musical i coral.

2. Obrir dos tallers de formació d’instruments musicals per donar oportunitat que els nens i joves participin a les activitats generals de VOZES

Un altre projecte és el que han encetat des de fa uns mesos  a Madrid:

  • A Carabanchel, amb dos grups amb un total de 22 nens i nenes. S’ha començat amb un taller de percussió.

  • A Vallecas,  amb 10-12 nenes i nens. S’està treballant una coral i una orquestra de guitarres.

  • A Mejorada del Campo. Aquest projecte s’està treballant juntament amb “Asociación el garaje” . Consta de dos grups amb un total de 30 nenes, nens i joves i aquí s’ha adaptat el projecte al perfil de població, fent un projecte on es treballa música clàssica i hip hop. És un projecte experimental  adaptat al perfil de beneficiaris.

 

Davant de la magnitud dels projectes i tenint molt clars quins són els desitjos i quines son les realitats, es van posar sobre la taula tres grans mancances:

La manca d’un espai propi. Consideren que pels joves seria un punt molt important el poder sentir-se lligats a un lloc on poguessin anar, on poguessin compartir amb els altres, on poguessin trobar-se amb els professors. et. Ara disposen de l’Espai Jove Les Basses, però cada cop han de recollir els instruments, les cadires, etc. És un lloc de pas. S’està intentat parlar amb l’Ajuntament per si es pot resoldre aquests punt.

Dotació d’instruments a tots els joves . Aquest aspecte condiciona una mica la composició de l’orquestra. Voldrien incorporar fagots, però aquests no son tan fàcils de trobar com els de corda. Treballen en un projecte de seguiment dels instruments de manera que si hi ha una donació o ajut per l’adquisició d’un instrument (no te perquè ser nou de trinca), aquesta persona sabrà quin instrument s’ha comprat i qui l’està utilitzant en cada moment. És lògic que si les criatures creixent, els instrument vagin passant a altres nanos més petits que es vagin incorporant a Vozes. D’aquesta manera la cura del instrument és un valor que s’inculca als nens i joves i a les famílies.

Poca o nul·la implicació i participació de les institucions públiques i entitats privades. Actualment VOZES està present a Nou Barris, Sant Martí i Sant Andreu i voldrien poder arribar a molts més nanos i joves.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

El sentiment que teníem tots plegats en el moment de sortir, era el d’haver viscut uns moments únics, amb una carga de treball a nivell humà, social i musical, impossibles de mesurar. I a resultes d’això va quedar clar que no volíem quedar-nos al marge d’aquest projecte.

Deixo una mostra de com sonen, és fantàstic, no?