El circ Charlie Rivel

No dic res de nou que no hagi ja dit abans en relació a la meva estimació pel mon del circ. El que representa per a mi va quedar expressat en l’apunt que vaig fer al tractar l’obra de teatre Rhum.

Aquest cop, el que voldria compartir és el fet del naixement d’un nou circ. Això no passa gaire sovint i menys a casa nostra. El fet d’emprar el nom de Charlie Rivel expressa la voluntat de fer un tipus d’actuacions, minimalistes, de les que fan somriure més que no pas esclatar en una gran rialla.

La inauguració del circ, coincideix també amb l’exposició que està en cartell al Circ Price de Madrid, dedicada a la seva filla Pauline, que va fer de pallasso de cara blanca, juntament amb el seu pare, en els darrers anys de la seva vida.

El Festival Internacional de Circ de Figueres, suposa la possibilitat de veure en cada edició alguns dels números més nous i de gran qualitat. És un festival on es premien els millors del moment en el seu camp, i que ha sabut trencar amb l’idea errònia de que el circ és un espectacle només per a petits, on el paper dels adults quedava reduït  a fer d’acompanyants i res més. Com es pot llegir en el seu web:

El Festival Internacional del Circ de Figueres suposa un dels únics referents actuals al nostre territori de circ de màxima qualitat i, per tant, espectacle que apel·la a tot tipus de públics sense discriminació d’edat, raça o condició social. Figueres es consolida com una de les capitals europees del Circ dins del mapa mundial dels grans esdeveniments del sempre fascinant món de la pista.

L’afirmació no és pur màrqueting, sinó una realitat. Aquest cap de setmana actuaven 12 grups d’artistes de diferents nacionalitats, realitzant un total de 16 números.

Per poder explicar les emocions que provoca, cal fer referència a l’espai, a la carpa. S’anuncia com una carpa que al no tenir un pal central, permet gaudir d’una gran visibilitat, i és cert. A més han volgut fugir del concepte dels bancs de fusta, incòmodes, i han optat per cadires amb el seient tou. Certament, si es pensa en un espectacle per adults, calen aquestes comoditats. El diàmetre de la pista està pensat pel tipus de números que es fan. Això ajuda a mantenir una distància molt petita entre el públic i els artistes, els hi pots veure la cara i totes les expressions que fan. Et sents tan proper, que sense voler, interacciones, parles amb l’artista, l’avises si creus que cau alguna cosa, en fi, el públic queda absolutament integrat en la funció.

sylvia-friedman-contorsi-alemanya
Sylvia Friedman contorsionista

És d’agrair que a la sortida, tots els artistes estiguin disponibles per si el públic els vol saludar o comentar alguna cosa. Puc afirmar que va ser una nit màgica.

Toti pallasso
Toti pallasso