20 anys de les Escoles Municipals de Música de Barcelona

 

20 anys Escoles de Música Barcelona
Programa de mà del concert dels 20 anys de les escoles de música municipals

Si tirem endarrere en el temps, veiem com científics de diversos països, han anat investigant sobre la memòria, arribant a la conclusió de que la memòria musical es manté fins al final de la vida i fins i tot es preserva encara que es pateixin malalties degeneratives o amnèsia. (Vegeu Todo se olvida, menos la música )

M’han tornat al cap aquesta idea, a rel d’haver assistit divendres passat al concert de commemoració dels 20 anys de les Escoles Municipals de Música de Barcelona.

És realment impressionant veure i sentir,   prop de 90 nois i noies, d’escoles diferents, sent capaços d’interpretar conjuntament diverses obres musicals. La tasca dels professors, que quasi passa desapercebuda, ha sigut grandiosa. Posar d’acord a tots aquests musics d’edats diferents, segur que no és fàcil. I no estic pensant només en els aspectes musicals, sinó en la convivència, el respecte, l’acceptació del propi paper dins del conjunt cedint a personalismes en favor de l’altre. És evident que el treball constant de tots aquests aspectes enriqueix i forma, i com apunta l’article Cerebro y Música de l’any 1999 de l’Asociación Pro Música de Valladolid, contribueix a la millora de l’organització del processament mental de l’ésser humà i fins i tot, intervé en l’increment de la intel·ligència (en un sentit global, de tots els factors que intervenen en la intel·ligència: emocions, coneixements, etc.)

Les escoles municipals de música són serveis que molts ajuntaments han considerat prioritaris i que els propis ciutadans han acabat assumint-los com serveis imprescindibles. Això porta a vegades a que hagi persones una mica injustes, ja que no saben apreciar l’esforç i el compromís polític i econòmic que aquest ensenyament no obligatori comporta. Els ciutadans valorem la funció social que compleixen i els hi reconeixem la seva aportació al desenvolupament personal, a l’enriquiment de la vida cultural dels municipis i el seu paper com a centres que afavoreixen la cohesió social (veure: Guía de las Escuelas Municipales de Música. FEMP, 2010)

Les escoles municipals cobreixen un espai propi que no te res a veure amb l’ensenyament de música dins dels ensenyaments reglats. És aprendre per gaudir i per créixer com a persones.

Un dia vaig trobar a Internet una frase que diu:

“El que escucha música siente que su soledad, de repente, se puebla”. Robert Browning (1812-1889) Poeta inglés.

Per tot plegat, he de reconèixer que vaig sentir una enveja sana de tots ells i que desitjo que es compleixin  aquestes dues premisses: no perdre la memòria musical i no sentir-se mai sol mentre hi hagi música  acompanyant.