The National Gallery. Londres. Pintura dels segles XVIII al XX

Sempre és agradable i enriquidor tornar a contemplar obres d’art que feia temps que no veia. D’aquí la visita selectiva a una part de la col·lecció de la National Gallery de Londres, en concret les sales dedicades a la pintura dels segles XVIII al XX.

Insisteixo en el terme “selectiva” perquè només em vull referir a uns quadres  que són els que m’han cridat més l’atenció i que recullo en la següent taula, destacant en vermell aquelles obres que convido a buscar per observar-les amb més deteniment.

Boilly, Louis-Leopold 1761 1845 A girl at a window. Posterior 1799
Ingres, Jean August 1780 1867
Monsieur de Norvins. 1811-12
Turner, J.M. William 1775 1851 Dutch boats in a gale. 1801
Rain, Steam and Speed. 1844
Corot, J.B. Camile 1796 1875 The roman campagne. 1826
The four times of the day
Menzel, Adolph 1815 1905 Afternoon in the Tuileries Gardens. 1867
Pissarro, Camile 1830 1903 Fox Hill, upper Norwood. 1870
Portrait of Cézanne. 1874
The Boulecard Montmatre at night. 1897
Manet, Edouard 1832 1883 Music in the Tuileries Gardens. 1862
Degas, Edgar 1834 1917 Young spartans exersicing. 1860
Combing the hair. 1896
Sisley, Alfred 1839 1899 View of the Thames-Charing Cross Bridge. 1874
Cézanee, Paul 1839 1906 Bathers. 1894-1905
Monet, Claude 1840 1926 The Tames below Westminchester. 1871
La Gare St. Lazare. 1877
The water-Lily Pond. 1899
Warer lilies, setting sun. 1907
The Grand Canal. 1908
The japanese bridge. 1919-1924
Rousseau, Henri 1844 1917 Surquised. 1891
Gaugin, Paul 1848 1903 Bowl of fruit and tankard before a window. 1890
Gogh, Vincent van 1853 1890 A Wheatfield, with Cypresses 1889
Farms near Auvers. 1890
Seurat, Georges 1859 1891 Bathers at Asnieres. 1884
Vuillard, Edouard 1868 1940 The Earthenware Pot.1895
Picasso, Pablo Ruiz 1881 1973 Portrait of Bibi la Purées. 1901

 

NG. Boilly. A girl at a window

Aquesta obra de Boilly és sorprenent ja que està pintada en un sol color, encara que en diferents tons,  l’any 1799. Aquesta tècnica era emprada pels pintors del nord d’Europa en els segles XV i XVI. Si tenim present que era gravador, es pot pensar que la forma de presentar-ho, com si estès emmarcat és una manera de conjugar ambdues tècniques: la pintura i el gravat. Aquest retrat correspon a la primera dona de Boilly i es pot veure com la llum, al caure directament sobre ella, la destaca deixant en penombra, objectes que devien tenir un significat especial per a ella. La posició del cos i la seva mirada, fan que ens la mirem des de fora de la finestra o del marc en el que l’ha col·locat.  No podem oblidar que d’aquesta mateixa època, existeixen documents parlant de l’efecte de la llum sobre el clorur de plata i que pintors com Canaletto o Ingres, es creu que ho utilitzaven; per tant no és una bestiesa pensar en que Boilly, estava al corrent d’aquesta nova tècnica.

sisley-view-thames-charing-cross-bridge-L986-fm

L’obra de Sisley, View of the Thames-Charing Cross Bridge. 1874, i la de Monet, The Tames below Westminchester. 1871, recorden molt l’una a l’altre i és quasi obligat posar-les de costat. Només hi ha una

NG Monet The Tames below Westminchester

diferència de tres anys entre elles i el tractament de la boirina sobre el riu, les pinzellades curtes, la forma de pintar el cel, etc. fan que vagis d’una a l’altre. Aquí em va venir al cap un dels quadres de Pissarro exposada a CaixaForum, també sobre el pont de Charing Cross.

NG Manet En aquesta mateixa línia de comparar dues obres, voldria destacar la de Menzel i la de Manet. En aquest cas totes dues representen escenes de les Tulleries, però Manet ens mostra un públic de l’aristocràcia, amb uns vestits i un posat corresponent a aquesta classe social i per contra, Menzel recull una situació semblant però que correspon a la classe popular, gaudint d’una tarda d’esbarjo als jardins. Val molt la pena observar-les.NG_Menzel

 

NG_DegasL’obra de Degas, Pentinant els cabells, te una força especial, degut al color. Les expressions de les cares, la posició en diagonal de la jove a la que pentinen, el gest dels braços, ens tramet dolor, incomoditat, d’una situació no agradable. Sabem que el tipus de tractament usat en aquesta obra, es correspon a d’altres de la mateixa època del pintor.

 

Per últim, vull incloure l’obra de Van Gogh, Les granges prop d’Anvers, perquè encara que porta el segell de l’artista en quant a pinzellades i paleta de colors, em va semblar una mica diferent. Farms near Auvers 1890 by Vincent van Gogh 1853-1890

Em deixo molts d’altres de Goya, de Renoir o de Canaletto. Tots dignes de ser admirats. Però ja se sap, que determinades obres ens criden, sembla que ens vulguin dir alguna cosa, per això he seleccionat aquelles que em van arribar de manera especial. Quan més les mires més t’agraden i et conviden a revisar-les una i un altre vegada.