Orquestra UNESCO de Barcelona

Ahir es va presentar al Saló de Cent de l’Ajuntament de la ciutat l’Orquestra UNESCO de Barcelona. Dit així podria semblar que es tracta d’una orquestra més i que no mereix dedicar-ne un espai en el meu blog. Perquè vull escriure sobre ella tot i no pretendre fer una crítica (que no és el meu paper i ni en sé)

Hi han diversos aspectes que vull remarcar, tots importants i que els uns sense els altres no s’entendrien.

Aspectes musicals:

  • Els músics. Els integrants de l’orquestra es dediquen a la docència en escoles de música i/o conservatoris d’arreu d’Espanya. Per a mí vol dir que saben com despertar el cuquet de la música i coneixen la manera de que aquesta sigui un plaer  pels estudiants.
  • El director. No pretenc fer un panegíric sobre el violinista i director d’orquestra Gonçal Comellas, donat que és fàcil cercar i veure la relació dels innombrables premis que li han estat atorgats. D’igual manera es pot obtenir la relació d’Orquestres amb les que ha tocat o que ha dirigit.  Ara bé, precisament la seva trajectòria el fa bon coneixedor de músics i de com cal treballar per integrar artistes de diverses procedències  que no tenen l’oportunitat d’essajar amb tota la freqüència que voldrien.

Aspectes generals:

  • Socials. Em va semblar molt interessant la referència a l’Associació Obrera de Concerts, fundada el 1926 per Pau Casals  amb la finalitat d’apropar la música culte a la classe obrera, la pagesia i als estudiants.  No podem oblidar que en aquells moments, només la burgesia i la classe alta gaudia d’aquest tipus de música. Els concerts es feien els dies festius, fora de les jornades laborals i fonamentalment al Palau de la Música Catalana o al Teatre Circ Olympia. L’Orquestra UNESCO de Barcelona, també vol actuar en aquesta mateixa línia, oferint concerts en llocs no habituals, apropant la música als barris i als seus habitants.

El concert de presentació:

En aquests moments l’orquestra és només de corda, encara que tenen previst la incorporació d’instruments d’altres famílies. D’entrada la superioritat numérica dels violins (10) em va fer una mica de por. Però ràpidament vaig notar que l’equilibri era perfecte. L’armonia dels sons, la intensitat, la gama i el color que van aconseguir van tirar per terra les meves recances inicials.

Em va entusiasmar el contrabaix. És un instrument per acompanyar, però que si ho fa malament o a deshora, pot esguerrar tota la peça. En aquest cas va donar cos, unia les melodies, va potenciar el resultat final.

La tasca de direcció és encara més important per a mí en aquest tipus d’agrupacions musicals. El fet de ser músics que es troben esporàdicament, obliga a una direcció més acurada, podria dir una mica més ” intervencionista”, que acompanya més als intèrprets. Em feia gràcia veure com amb la mà esquerra era com si estés tocant el violí (en Golçal Comelles no pot oblidar els seus orígens) mentres dirigia amb la dreta. Hi posava pasió, intensitat i força. Sabia modular. En resum, era molt allisonador el anar seguint la direcció.

El repertori va ajudar a mostrar la gran qualitat de l’Orquestra, la seva versatilitat i la potencialitat. Crec també que va estar triat per acontentar a una part del públic assistent, amb peces de Montsalvatge i Toldrà.

A mí personalment em va agradar molt el Divertimento per a cordes de Bartok. Senties tots els instruments i podies veure a cada intèrpret. La primera violoncelista em va semblar extraordinària i en la interpretació de la peça de Pau Casals, va quedar ben palesa la seva vàlua.

Ara caldrà seguir a l’Orquestra UNESCO de Barcelona i sobre tot desitjar que el seu objectiu d’apropar la música als barris, es vagi fent realitat.

2 thoughts on “Orquestra UNESCO de Barcelona

  1. La música m’apasiona, em motiva, em transporta fins a fer-me sentir unes emocions que amb cap altre art arribo a sentir. Veure gent que es capaç de gaudir amb alegria i passió de la música trametent aquests sentiments als altres, és un fet que no es pot passar per alt. Tot això sense deixar de costat el rigor i la tècnica.
    Espero poder seguir a aquesta orquestra durant molts anys.

  2. Ostres Anna, no sabia que eres propietària d’una mà tan destre en escriure.
    Aquestes ratlles descriuen amb molta justesa el que jo també experimento, però en aquest cas…des de dins de l’orquestra!. Tocar amb tan extraordinària agrupació em recorda el que n’és d’important per a mi estar en actiu i pujar als escenaris per poder transmetre amb la passió que em caracteritza, l’amor incondicional a aquest art tan generós com és la música.

    Gràcies per les teves paraules i espero retrobar-te en aquesta empresa que tot just empren el vol.

    A reveure

Els comentaris estan tancats.