Noves estratègies tecnològiques o pals de cec?

Aquest darrers dies he estat rellegint les entrades del blog d’un bon amic que en ha deixat recentment. Impacta el veure quins eren els temes d’interés que tenia en cada moment i que el portaven a fer palesa la seva opinió. Com sempre davant d’aquestes circumstàncies et venen al cap el munt de coses que hauries comentat si ara tinguessis l’oportunitat de fer-ho. Si més no, em queda tot el que puc reflexionar en base als seus escrits.

En paral.lel, he anat seguint les notícies i llegint comentaris i opinions d’analistes i de persones expertes en temes tecnològics, en relació als comportaments de diverses empreses: Microsoft, Nokia, Apple o BlackBerry. Després de l’estiu, és habitual que es faci la presentació de novetats estratègiques o de productes.

Microsoft sembla que no acaba de trobar el camí. Per un costat va fer una aposta molt forta per la tauleta Surface i les darreres notícies posen de manifest que està portant una campanya molt agressiva, intentant entrar en aquest segment de mercat dominat fins ara per l’IPad d’Apple. Està oferint 200$ per cada IPad que es canvii per una Surface. Així i tot, no sembla que aconsegueixi millorar la seva quota de mercat. En aquesta mateixa línia d’intent d’ocupar nous segments, han adquirit a Nokia la seva part en telèfons móbils. Pretenen que el sistema Windows per aquest tipus de terminals, es vagi imposant en front a Android i IOS. El resultat encara està per veure.

Apple ha volgut entrar en la guerra dels terminals mòbils amb la pretensió de conquerir el mercat asiàtic i més concretament el xinés. Els primers resultats demostren que no estan aconseguir el seu objectiu. Per un costat, l’endemà de la presentació dels nous aparells, la borsa li va aplicar un correctiu important, fent baixar les accions de forma palesa. Aquest va ser un primer toc per part del mercat americà. Però la cosa no ha quedat aquí. A la Xina per cada terminal econòmic, s’en venen 30 del model car. Continua no sent competitiu i per tant, un dels seus objectius primordials, no s’ha complert.

A aquesta llista d’empreses que no han aconseguit els seus objectius, cal afegir BlackBerry que ha tornat a punxar amb el model Z10, amb el que preveien remontar l’empresa i tornar al seu mercat original, ocupat per persones del món dels negocis i d’empressa. Els darrers anys s’havien adreçat a un públic més jove, que volien disposar dels mateixos terminals que la gent adulta amb el resultat de que tots dos segments van acabar renunciant a la marca.

Veiem que en aquests tres casos, l’intent de cerca de nous segments de mercat, no ha estat reeixit. Segurament l’estratègia no ha estat la correcte. Caldria centrar-se en fidelitzar als seus usuaris, innovant en aquesta línia i no fer-ho mirant de reüll les altres empreses. Els clients esperen unes prestacions concretes i una funcionalitat determinada en els productes de cada marca.

Deixo aquí l’enllaç a un dels comentaris del meu amic, escrit l’any 2009, però que és molt ilustratiu:
El primer Mac