El Barri del Poblenou te un passat industrial, associacionista, cultural, reivindicatiu i àcrata que l’actual modern perfil del barri, no ha aconseguit pas d’esborrar-lo.

Porta de la Teixidora del PoblesecAl carrer Marià Aguiló, al nº 35, en un edifici modernista abarrocat del començament del S XX, que fou primer la seu del Centre Republicà Democràtic Federalista de Poblenou al 1888 i desprès de la guerra civil va ser la seu de la Falange al barri, hi ha instal·lada una comuna àcrata que és desallotjada cada cert temps per la policia corresponent.

El decorat s’emmarca en una de les dues portes de la façana que flanquegen la porta principal.

El nom de “Teixidora”, suposo que és un homenatge al passat tèxtil i industrial del barri, també té un gran simbolisme, ja que no es refereix exclusivament a una dona que exerceix aquest ofici, sinó que és l’Aranya que teixeix incansable una teranyina, una xarxa que li serveix per alimentar-se i protegir-se.

La part principal de la pintura es situa a la part superior, amb un disseny d’acord amb l’estil de l’edifici. Es tracta d’un medalló de forma circular, en  el centre del qual hi ha una aranya ben visible.Detall part superior porta de la Teixidora del Poblesec

L’aranya mira cap avall, cap a  la porta d’ entrada. No sé si vigila qui entra o qui surt.

L’autor/a coneix les bases de la geometria plana. El medalló i les ornamentacions formen una simetria axial,  és a dir, que si tracéssim una línia imaginària en sentit vertical i pleguéssim el dibuix per aquesta línia les dues meitats resultants coincidirien.

Aquest element principal, descansa sobre una altra simetria igualment contundent i de la qual l’Aranya, en continua essent protagonista: una simetria radial, reforçada pels cercles concèntrics que es van tancant al seu voltant.

És sens dubte un conjunt carregat de simbolisme.

La resta, fins al terra, no fa res més que col·laborar en aquest reforçament: traços en sentit semicircular que van perdent força en raó de la distància.

El traçat és precís i efectista en l’ornamentació central, fent servir el clarobscur per atorgar tridimensionalitat a l’escena, en una escala de grisos sense sobresalts.

El fons, d’un color taronja matisat, crea el contrast suficient sense cap necessitat de ser agressiu i es va desfent en el blanc fins al final.

Els extrems de la teranyina arriben fins als límits de la porta marcant la possessió de l’espai. En el terç superior els fils vénen traçats en un taronja amb una punta de negre i en el quart inferior s’introdueix el blanc que es va dissolent dotant de lluminositat l’entrada, i suggerint un aire de falsa ingenuïtat.

Finalment, retallat sobre una planxa de metall collat a la paret, pintat amb el color taronja original, situat en diagonal i amb una cal·ligrafia àgil,  hi ha el nom de la casa  “Teixidora”. Aquesta disposició forneix el conjunt de la lleugeresa necessària que contrasta amb  l’estructura principal.

M’he assabentat que hi ha cursada una nova ordre de desallotjament, i possiblement aquest interessant mural desapareixerà víctima d’un destí efímer, que és el seu valor real.

Podeu veure’l al nº 35 del Carrer Marià Aguiló, entre Carrer Pallars i Carrer Llatzeret, si és que encara hi és! La foto és del 30/12/2012

Maria Arús BCN 26/02/2013

4 thoughts on “Teixit social

  1. El mural de La Teixidora continua al seu lloc.
    De moment no hi ha hagut desallotjament

  2. No oblideu La Flor de Maig, que és un edifici emblemàtic que ha estat a punt de perdre’s per la manca de sensiblitat dels nostres gestors. És un edifici que, encara que sense gaire valor arquitectònic, han format generacions de ciutadans compromesos amb la vida associativa d’un barri, que des del meu punt de vista no ha fet sinó que millorar.

  3. Vès per on! Passem per davant de pintures al carrer, a les quals no parem massa atenció i algú que s’hi fixa ens fa adonar del valor que poden arribar a tenir! Gràcies.

  4. És molt interessant que se’ns doni una visió alternativa i multifactorial de l’art al carrer per poder-lo situar en el seu propi context de creació

Els comentaris estan tancats.