La memòria i l’Eix Transversal

La memòria és fràgil i selectiva. Això diuen i deu ser veritat. M’ha vingut aquesta dita al cap al sentir ahir per la ràdio i veure les notícies a TV3, sobre la obertura del desdoblament de l’Eix Transversal.

És evident que és tracta d’una gran millora, ara bé, plantejar-ho com un gran éxit de la gestió feta per la Generalitat, em sembla posar-se un vel davant dels ulls.

En el moment de la construcció, ja van haver veus autoritzades que consideraven que era un gran error l’amplada prevista. El que és cert és que no es van complir les previsions fetes sobre la circulació de vehicles, sinó que es van desbordar.
Els vehicles pesants van triar aquesta via per evitar el pas per l’autopista de pagament i això va portar a la saturació de la mateixa. Però no només això, ràpidament es va convertir en una via lenta i molt perillosa, degut als adelantaments. De ser una alternativa va passar a ser una carretera rebutjada per moltes persones.

Es pot dir que gairebé des del moment de la inaguració definitiva, ja es va haver de començar a parlar de l’ampliació. Per tant, ja tenim una errada en els càlculs inicials. Tots sabem que sempre costa més una modificació sobre una cosa ja existent, que si es calcula des de bon principi, encara que l’execució es fasi en etapes successives.

La manipulació de la memòria passa per no dir que el govern presidit per en Jordi Pujol, va frenar aquest projecte durant anys, per no haver d’admetre aquest error de càlcul. La manipulació de la memòria passa també per no explicar clarament que va ser el govern tripartit de la Generalitat el que va decidir i executar l’adjudicació de l’obra sencera i no per trocets. Clar que d’aquesta manera només es pot fer una inauguració i no tretze com es va fer en l’obra inicial.

Fora molt interessant disposar dels números i poder fer una comparativa del que podria haver costat a Catalunya l’Eix si s’hagués fet una previsió més acurada.

Reconèixer i acceptar els errors no fa minvar la credibilitat, sinó que incrementa la transparència i facilita als ciutadans el coneixement de la gestió que es fa dels seus diners.

L’altre tema que queda ara obert és el pagament per l’ús de la carretera per part dels camions. Aquest és un dels temes en que caldrà acord amb el govern central, ja que la tramitació davant de la Unió Europea, l’ha de fer aquest govern. Així dons, a negociar i a dialogar.