Competències en lectura, matemàtiques i ciències a alumnat de 9 anys

Tot just fa una setmana, es va publicar el resultat de l’estudi realitzat per l’organisme internacional IEA en el que es fa palés els deficients resultats obtinguts pels escolars espanyols en tres àrees concretes: Lectura, Matemàtiques i Ciències.

Voldria posar l’ènfasi en l’aspecte de la comprensió lectora que sens dubte repercuteix en els resultats obtinguts en totes les àrees del coneixement.
No perquè s’hagi dit moltes vegades, deixa de tenir valor i s’ha de reflexionar sobre l’aspecte que cada cop impera més el llenguatge visual. Aquest llenguatge és més directe, el que es veu és el que es vol dir, i no hi ha opcions amagades.
El llenguatge textual està ple de simbolismes, de dobles significats, de matitzos. A vegades en una primera lectura és difícil copsar el sentit i el significat. Requereix d’un esforç de concentració important.

Hi ha un fet afegit, no sempre l’alumnat coneix el significat de totes les paraules. Fa uns anys, l’ús del diccionari a les aules era un fet comú. Tothom tenia el seu i cada dia, en un moment o altre, es cercaven noves paraules o nous significats. Era una activitat formativa que esdevenia una activitat lúdica i divertida. D’aquesta manera el nivell de vocabulari s’enriquia. Comportava ensenyar a pescar i no donar el peix.

No fa gaire temps, vaig tenir ocasió de viure l’experiència de veure com una nena de 10 anys havia d’aprendre un text, però que estava ple de paraules que no entenia. No havia forma d’avançar. Fins que la sèva àvia no en va prendre conciència de quin era el problema i li va anar explicant el significat de totes elles, no s’ho va aprendre.

Cal utilitzar estratègies que assegurin que l’alumnat podrà comprendre un text: ús del diccionari o Internet; relació d’imatges o pictogrames amb les paraules més complexes o noves; elaboració de resums per part dels propis alumnes; utilització de sinònims, etc. Tot això adaptat a cada edat i a cada nivell.
Perquè puguin esdevenir lectors, cal facilitar totes les eines que garanteixin la comprensió.