Apple, Microsoft i els productes ben fets.

Aquesta setmana ha fet un any de la mort d’Steve Jobs, i Apple ha canviat en aquest temps. Un factor decisiu és el fet de que cotitzi en borsa, havent-se convertit no fa pas massa en l’empresa amb la més gran capitalització borsària de tots els temps.  Els accionistes segurament estan encantats per la pujada del valor de les seves accions com a conseqüència de l’afer amb Samsung (encara que s’ha moderat en el darrer mes, passant de 702,10 el 19 de setembre a uns 637 en el dia d’avui) i precisament per això volen cobrar dividends aquest any i també els següents. Aquesta premissa tant senzilla pot tenir implicacions importants en el desenvolupament de l’empresa. Els riscos estaran més controlats i l’anàlisi dels costos de cada producte deuen estar comptats al cèntim, equilibrat-los amb els ingressos i els beneficis esperats.

Dins de la lògica empresarial no sembla cap disbarat actuar d’aquesta manera, però estàvem acostumats a l’Steve Jobs i els canvis de criteris no sempre acaben sent els millors. On queda la seva célebre frase: La innovación es lo que distingue a un líder de los demás?

Se’m fa molt difícil pensar que podria haver tret al mercat un producte sense estar perfectament testat. Ell que seguia el criteri que havia aprés del seu pare, “…és important acabar bé la part del darrera dels armaris i les tanques, encara que no es vegi …”, i que expressava la seva admiració per Eishler   per la seva passió per fer productes de disseny intel·ligent per a mercat de masses. Aquest criteris els aplicava al cent per cent i tenia un equip que el seguia i feia la feina perfecte.

Faig aquesta introducció per expressar la meva por perquè Apple vulgui entrar en la carrera de treure productes de manera ràpida, seguint només el mandat del mercat i no pensant que l’ important del viatge és el trajecte. El que molts usuaris hem agraït dels productes Apple,  la seva robustesa, la manca de missatges d’error incomprensibles, l’elevat nivell d’usabilitat i d’accessibilitat, quan ningú es plantejava aquest termes, aquest conjunt de coses conformen el valor de la marca Apple que no poden arriscar-se a perdre.

Com  manifestava en un altre comentari, el fet de que els estris tecnològics estiguin tan ficats en les nostres costums quotidianes, ha portat a que les persones per regla general, valorem més la facilitat d’ús, que no fallin, que estiguin sempre a punt, sense importar-nos com estan fets. En aquesta línia crec que és cert el que deia en Jobs a rel de la presentació del iPod al 2003: El diseño no es solo la apariencia, el diseño es cómo funciona.

El no compliment d’aquesta premissa ha portat a una certa davallada en els productes de Microsoft que ha hagut d’anar treien versions més estables de Windows. Aquesta davallada també es posa de manifest en la seva cotització. Crec que val la pena llegir l’article publicat a portaltic titulat: Las acciones de Apple son las más rentables y las de Microsoft las más estables

Per tant, cal esperar que qualsevol empresa de tecnología aposti per productes perfectament dissenyats, construïts i provats avançant-se a les necessitats i apetències dels usuaris, no pretenent set els primers sinó els millors.

One thought on “Apple, Microsoft i els productes ben fets.

  1. Espero que els teus temors no es confirmin! Aquest criteri no hauria de ser nomes una preocupacio dels usuaris d’Apple,si no de tots sigui quin sigui el seu proveidor.

Els comentaris estan tancats.